Metsäpalovalvonta- ja SAR-tukikohta

REITTI 1A - LEKO540, TURKU

Liity Turun lentokerhon palolennon WhatsApp-ryhmään tästä. Ryhmässä tiedotetaan kaikkea mahdollista palolentoihin liittyvää. Ryhmä on kaikille kerholaisille avoin ja siihen liittyminen on toivottavaa.

Ilmoittaudu mukaan palolentotoimintaan 2025 tästä (Google-kirjautuminen tarvitaan). Lentäjät: kuva lupakirjasta ja medikaalista tarvitaan.

Tiimeriin, palolentohenkilöstölle on avattu pääsy sivustolle. Rekisteröidy omalla sähköpostiosoitteellasi, tukikohdan henkilöiden sähköpostiosoitteisiin on lisätty oikeudet helmikuussa 2025. 

Tasokoe 2025 (lähetä tulokset osoitteeseen sami.halen@iki.fi)

SLPS – Suomen Lentopelastusseura

Tähystyslentotarpeen määrittäminen ja lentoaikataulu

Turun lentokerho lentää tähystyslentoja parillisilla viikoilla aikavälillä 1.4.-30.9.2025.

Tähystyslentoja lennetään Ilmatieteenlaitoksen Ilmanet-palvelusta (tähystys / MaastoPaloIndeksi2024!) saatavien indeksien perusteella.

a) Jos klo 11:00 annettavassa ennusteessa klo 13:00 REITTIKOHTAINEN INDEKSI on vähintään 4,3, lennetään yksi lento. Lentoaika on klo 12-18. (Aika ei ole ehdoton, mutta 2/3 lentoajasta tulisi osua tähän aikaikkunaan.)

b) Jos klo 14:00 annettavassa ennusteessa klo 17:00 REITTIKOHTAINEN INDEKSI on vähintään 5,4, lennetään toinenkin lento. Toisen lennon lentoaika on klo 17-21. (Aika ei ole ehdoton, mutta 2/3 lentoajasta tulisi osua tähän aikaikkunaan.)

Lentosuunnitelmat kopioitavaksi

Reitti myötäpäivään:

NOUSU 6050N02131E 6101N02257E 6027N02411E 6006N02339E 6005N02236E EVEKE
NOUSU 6050N02131E 6101N02257E 6027N02411E 6006N02339E 6005N02236E JUTKI

Reitti vastapäivään:

EVEKE 6005N02236E 6006N02339E 6027N02411E 6101N02257E 6050N02131E NOUSU
JUTKI 6005N02236E 6006N02339E 6027N02411E 6101N02257E 6050N02131E NOUSU

Yleisiä ohjeita

Toimi CHECKLISTAN mukaisesti! (2025: Alustava versio tästä linkistä, muutoksia tulossa vielä ainakin keltaisella merkittyihin.)

Ohjaajan ja tähystäjän on syytä olla puhelinyhteydessä ennen lentoa ja varmistaa osallistuminen. Mahdollisen esteen sattuessa sovi itsellesi tuuraaja listalla olevien kanssa WhatsApp-ryhmässä tai soittamalla. Välitä tieto vaihdoista tukikohdan päällikölle.

Kyseisen vuoron suorituksesta ovat lähinnä vastuussa vuorossa olevat henkilöt ja tukikohdan päällikkö. Kukin kantaa vastuunsa – perinteet velvoittavat. Kukin ohjaaja ja tähystäjä on saanut koulutuksen tehtäväänsä, mutta kaikessa voi kysyä neuvoa toisilta. Kysymällä oppii ja harjoitus tekee mestarin.

Tähystyslennoilla saa koneessa olla vain listalla olevia tähystystoimintaan määrättyjä henkilöitä ja pelastusviranomainen työtehtävässään. Mahdolliset median edustajat on ohjattava ottamaan yhteyttä tukikohdan päällikköön. Median edustaja ei voi olla mukana varsinaisella lennolla, mutta erikseen sovittu esittelylento on mahdollinen PS-AVI:n myöntämänä.

Lennolle lähdetään ajatuksella: etsitään ja tarkastetaan alueen kaikki savut, metsäpalot löytyvät siinä samalla (emeritus Matti Loukonen).

Metsä- tai ruohikkopalovaroituksen ollessa voimassa valvontakone tekee kaikista avotulista ilmoituksen, hätäkeskus tekee riskiarvion mukaisen päätöksen siitä mille viranomaistaholle tehtävä välitetään tai jätetään välittämättä. Siis ilmoitus kaikista.

Lennon jälkeen

Lentäjä:

– Kirjaa lento lentopäiväkirjaan (901). Muista täyttää lentolaskut.fi tarkasti oikein!

Tähystäjä:

– ota kuva lentokoneen täytetystä lentopäiväkirjasta,

– täytä paperinen lentoraportti ja ota siitä kuva puhelimella,

– täytä raporttilomake netissä ja liitä siihen ottamasi kuvat (vaatii Google-kirjautumisen).

Dokumentit

Ohjaajan ja tähystäjän tarkastuslistat (2025: Alustava versio tästä linkistä, muutoksia tulossa vielä ainakin keltaisella merkittyihin.)

Vuorolista 2025

Henkilöstö 2025

Bose A20 ja VIRVE THR880 kytkentäohje 2025

Paperilomake

Raporttilomake (vaatii Google-kirjautumisen)

Puheryhmät (2025: Päivitetty versio tulossa)

MANC-ilmailukarttojen käyttöoikeussopimus

Ilmailumääräyksiä

Sekalaista